Facebook


18 uren geleden

St. Erfgoed Werf Gusto

1928: Bnr. 618 Titan 1 (titan kraan) voor 80-90 ton rotsblokken: De kraan werd geleverd aan Ned. Mij van Havenwerken in Amsterdam, die de opdracht had gekregen de haven van Las Palmas (Gran Canaria) verder uit te breiden en te ontwikkelen. De Spanjaarden schrijven er zelf over:

"De Titan-kraan van de haven van Las Palmas is een uitzonderlijk stukje industriële archeologie in de hoofdstad van Gran Canaria. Het was de vierde en laatste van de Titan-klasse (kranen vernoemd naar hun grootte), die werden gebruikt bij de aanleg van de haven van La Luz en Las Palmas. Deze kranen waren de protagonisten van de havenwerken aan het begin van de 20e eeuw. In staat om de zware betonblokken van maximaal 80 ton te verplaatsen die nodig waren om de dijken, taluds en golfbrekers van de nieuwe havens te bouwen.

De kraan werd omstreeks 1975 ontmanteld en nadat hij werd onderworpen aan een herstelproces, werd deze op zijn huidige locatie geïnstalleerd, in 2009, als een voorbeeld en herinnering van de geschiedenis van de haven van Las Palmas de Gran Canaria en als een eerbetoon aan de ingenieurs, technici en werknemers die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling ervan.

#schiedam #scheepsbouw #gusto #werfgusto

fotograaf: Onbekend
... Meer zienMinder zien

1928: Bnr. 618 Titan 1 (titan kraan) voor 80-90 ton rotsblokken: De kraan werd geleverd aan Ned. Mij van Havenwerken in Amsterdam, die de opdracht had gekregen de haven van Las Palmas (Gran Canaria) verder uit te breiden en te ontwikkelen. De Spanjaarden schrijven er zelf  over:

De Titan-kraan van de haven van Las Palmas is een uitzonderlijk stukje industriële archeologie in de hoofdstad van Gran Canaria. Het was de vierde en laatste van de Titan-klasse (kranen vernoemd naar hun grootte), die werden gebruikt bij de aanleg van de haven van La Luz en Las Palmas. Deze kranen waren de protagonisten van de havenwerken aan het begin van de 20e eeuw. In staat om de zware betonblokken van maximaal 80 ton te verplaatsen die nodig waren om de dijken, taluds en golfbrekers van de nieuwe havens te bouwen.

De kraan werd omstreeks 1975 ontmanteld en nadat hij werd onderworpen aan een herstelproces, werd deze op zijn huidige locatie geïnstalleerd, in 2009, als een voorbeeld en herinnering van de geschiedenis van de haven van Las Palmas de Gran Canaria en als een eerbetoon aan de ingenieurs, technici en werknemers die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling ervan.

#schiedam #scheepsbouw #gusto #werfgusto

fotograaf: Onbekend

2 dagen geleden

St. Erfgoed Werf Gusto

Jaar 1955+ Winters tafereel van Werf Gusto Slikkerveer.
In de kleine haven ligt het spierwitte motorjacht 'Catharina'. Foto Gemeentearchief Schiedam St. Erfgoed Werf Gusto.
2.
... Meer zienMinder zien

Jaar 1955+ Winters tafereel van Werf Gusto Slikkerveer. 
In de kleine haven ligt het spierwitte motorjacht Catharina. Foto Gemeentearchief Schiedam  St. Erfgoed Werf Gusto. 
2.

3 dagen geleden

St. Erfgoed Werf Gusto

1325-015/016.
Bouw Shell-Esso Auk Field ELSMB bij Werf Gusto te Slikkerveer in 1974.
... Meer zienMinder zien

1325-015/016.
Bouw Shell-Esso Auk Field ELSMB bij Werf Gusto te Slikkerveer in 1974.Image attachment

7 dagen geleden

St. Erfgoed Werf Gusto

Nieuwsbrief mei 2019 Jaargang 5 Nr. 5 - http://eepurl.com/gutUJ1 ... Meer zienMinder zien

Nieuwsbrief mei 2019 Jaargang 5 Nr. 5 - http://eepurl.com/gutUJ1

1 week geleden

St. Erfgoed Werf Gusto

1325-13 Shell-Esso Auk Field Offshore Olie overslagboei in aanbouw bij Werf Gusto te Slikkerveer in 1974. ... Meer zienMinder zien

1325-13 Shell-Esso Auk Field Offshore Olie overslagboei in aanbouw bij Werf Gusto te Slikkerveer in 1974.
Meer laden