Facebook


6 uren geleden

St. Erfgoed Werf Gusto

1330-080 Onderdelen opslag in de zandbak van Werf IHC Letourneau te Ingleside Texas in januari 1973. ... Meer zienMinder zien

1330-080   Onderdelen opslag in de zandbak van Werf IHC Letourneau te Ingleside Texas in januari 1973.

2 dagen geleden

St. Erfgoed Werf Gusto

Het roeien in de Voorhaven begon al in 1958-59,toen de roeiploegen van de bedrijfschool van Gusto en de zeekadetten tegen elkaar roeiden.
Foto via Jan Sprong en Groep Schiedam vroeger 1950-1985.
... Meer zienMinder zien

Het roeien in de Voorhaven begon al in 1958-59,toen de roeiploegen van de bedrijfschool van Gusto en de zeekadetten tegen elkaar roeiden.
Foto via Jan Sprong en Groep Schiedam vroeger 1950-1985.

3 dagen geleden

St. Erfgoed Werf Gusto

1112-03.
Blik op de voormalige in 1978 gesloten Werf Gusto in Schiedam, vanaf de RDM Helling 8 te Rotterdam-Heijplaat op 7-1-1981.
... Meer zienMinder zien

1112-03.
Blik op de voormalige in 1978 gesloten Werf Gusto in Schiedam, vanaf de RDM Helling 8 te Rotterdam-Heijplaat op 7-1-1981.

 

Reageer op Facebook

was men toen maar zo bijdehand geweest om de opstallen te behouden , zoals nu gebeurt met meer oude fabriekshallen die nu veel gebruikt worden voor tv opname,s en filmproducties , zoals in zaandam nu gebeurt

3 dagen geleden

St. Erfgoed Werf Gusto

1330-079.
Keren van een plaatpaneel bij IHC Letourneau te Ingleside in januari 1973.
... Meer zienMinder zien

1330-079.
Keren van een  plaatpaneel bij IHC Letourneau te Ingleside in januari 1973.

3 dagen geleden

St. Erfgoed Werf Gusto

Niet alleen de St. Erfgoed Werf Gusto ijvert voor het behoud van een door Werf Gusto in Schiedam gebouwde oude drijvende kraan. Er zijn meerdere havensteden op de wereld, die oude drijvende kranen opnemen als cultureel erfgoed, zoals bijvoorbeeld Auckland (NZ), Wellington (NZ) , Sydney (Aus), Rostock (D), Montevideo (Uraguay), maar ok de stad Genua in Italië heeft een beschermde drijvende kraan uit het bouwjaar 1915. Het is een Duitse Demagkraan 'Langer Heinrich'. De kraan werd in 1915 gestationeerd in Bremerhaven. Na WO 1 claimden de Engelsen de kraan als aandeel in de herstelbetalingen.Ze hadden echter moeite een dergelijke kraan naar Engeland te slepen en besloten uiteindelijk de kraan achter te laten in Wilhelmshaven. In 1945 claimden de Amerikanen de kraan ook als aandeel in de herstelbetalingen. Ze gebruikten de kraan voor het opruimen van Scheepswrakken. Tussen 1955 en 1980 werd de kraan door de Amerikanen afgestaan aan de Bondsrepubliek Duitsland. De hoge kosten van onderhoud deed de Duitsers besluiten hem terug te geven aan de Amerikanen. Die op hun beurt verkochten de kraan in 1985 aan een Italiaans bedrijf en de kraan werd versleept op een 10.000 ton ponton van Bremerhaven naar Sardinië. In 1990 werd de kraan verkocht aan een scheepswerf in Genua, die hem gebruikte bij de nieuwbouw van schepen. In 2002 verklaarde de Italiaanse overheid de kraan tot "Monument to Industrial Archaeology".De kraan is geheel gerestaureerd en is in staat 275 ton te tillen. Hij wordt nog met enige regelmaat gebruikt voor 'klussen' ondanks zijn beschermde status.

foto:zenetligurinelmondo.org/ fotograaf: Onbekend

#schiedam #scheepsbouw #scheepsbouwmuseum #scheepsbouwmuseumschiedam #scheepsbouwmuseumdigitaal #werfgusto #gusto
... Meer zienMinder zien

Niet alleen de St. Erfgoed Werf Gusto ijvert voor het behoud van een door Werf Gusto in Schiedam gebouwde oude drijvende kraan. Er zijn meerdere havensteden op de wereld, die oude drijvende kranen opnemen als cultureel erfgoed, zoals bijvoorbeeld Auckland (NZ), Wellington (NZ) , Sydney (Aus), Rostock (D), Montevideo (Uraguay), maar ok de stad Genua in Italië heeft een beschermde drijvende kraan uit het bouwjaar 1915. Het is een Duitse Demagkraan Langer Heinrich. De kraan werd in 1915 gestationeerd in Bremerhaven. Na WO 1 claimden de Engelsen de kraan als aandeel in de herstelbetalingen.Ze hadden echter moeite een dergelijke kraan naar Engeland te slepen en besloten uiteindelijk de kraan achter te laten in Wilhelmshaven. In 1945 claimden de Amerikanen de kraan ook als aandeel in de herstelbetalingen. Ze gebruikten de kraan voor het opruimen van Scheepswrakken. Tussen 1955 en 1980 werd de kraan door de Amerikanen afgestaan aan de Bondsrepubliek Duitsland. De hoge kosten van onderhoud deed de Duitsers besluiten hem terug te geven aan de Amerikanen. Die op hun beurt verkochten de kraan in 1985 aan een Italiaans bedrijf en de kraan werd versleept op een 10.000 ton ponton van Bremerhaven naar Sardinië. In 1990 werd de kraan verkocht aan een scheepswerf in Genua, die hem gebruikte bij de nieuwbouw van schepen. In 2002 verklaarde de Italiaanse overheid de kraan tot Monument to Industrial Archaeology.De kraan is geheel gerestaureerd en is in staat 275 ton te tillen. Hij wordt nog met enige regelmaat gebruikt voor klussen ondanks zijn beschermde status.

foto:zenetligurinelmondo.org/ fotograaf: Onbekend

#schiedam #scheepsbouw #scheepsbouwmuseum #scheepsbouwmuseumschiedam #scheepsbouwmuseumdigitaal #werfgusto #gusto

4 dagen geleden

St. Erfgoed Werf Gusto

Niet alleen Werf Gusto bouwde drijvende kranen in Schiedam. Wilton Fijenoord pikte af en toe ook een kraantje mee, zoals deze kraan die zij bouwden voor eigen gebruik in 1970. De kraan was een ontwerp van Demag uit Duitsland. De kraan is waarschijnlijk na het sluiten van de werf in de 80-er jaren verkocht aan de haven van Southampton (UK) Men heeft niet de moeite genomen de naam van de giek te verwijderen van de vorige eigenaar. De kraan heet nu "Canute".

foto: shipspotting.com / fotograaf: Foggy

#schiedam #scheepsbouw #scheepsbouwmuseum #scheepsbouwmuseumschiedam #scheepsbouwmuseumdigitaal #werfgusto #gusto
... Meer zienMinder zien

Niet alleen Werf Gusto bouwde drijvende kranen in Schiedam. Wilton Fijenoord pikte af en toe ook een kraantje mee, zoals deze kraan die zij bouwden voor eigen gebruik in 1970. De kraan was een ontwerp van Demag uit Duitsland. De kraan is waarschijnlijk na het sluiten van de werf in de 80-er jaren verkocht aan de haven van Southampton (UK) Men heeft niet de moeite genomen de naam van de giek te verwijderen van de vorige eigenaar. De kraan heet nu Canute.

foto: shipspotting.com / fotograaf: Foggy

#schiedam #scheepsbouw #scheepsbouwmuseum #scheepsbouwmuseumschiedam #scheepsbouwmuseumdigitaal #werfgusto #gusto

 

Reageer op Facebook

Vorig jaar nog bij een Wiltonees geweest die nauw betrokken was bij het ontwerp en de bouw van de Mammoet. Prachtige foto's en diverse documenten van gekregen. De Mammoet is destijds voor een habbekrats verkocht! ☹️

Meer laden

Stichting Erfgoed Werf Gusto 2019

Open chat
Klik hier en Stuur een app naar de St. Erfgoed Werf Gusto. Wij zijn bereikbaar van 09:00-22:00 u. (CET)

Click here and send ann app to the Foundation Inheritage Gusto Yard. You can reach us from 09:00-22:00 hrs. (CET)
Powered by